fbpx

Hoe werkt affiliate marketing via Facebook?

Laatste update op 13 februari 2024 door: Ricardo Verboom

Veel marketeers die aan affiliate marketing beginnen hebben de nijging om Facebook in te zetten om zo producten te promoten. Niets mis mee zou je zeggen, maar wanneer je dit via Facebook gaat doen moet je wel weten waar je mee bezig bent. In tegenstelling tot wat je misschien zult denken, staat Facebook namelijk affiliate marketing niet toe.

Het gaat niet zo zeer om affiliate marketing op zich, maar wel om het gebruiken van affiliatelinks! Voor het geval dat je denkt dat dit niet klopt, neem hier eens een kijkje: https://nl-nl.facebook.com/policies/ads/ en scroll dan naar 8.2. Hier bedoelt Facebook dat de advertenties afkomstig moeten zijn van het daadwerkelijke bedrijf dat de diensten/producten aanbiedt.

Wanneer je dus een advertentie aanmaakt en deze linkt naar een affiliatelink, dan is de kans 95% dat de advertentie wordt afgekeurd. Daarom begin ik dan ook met een manier om dit te tackelen.

facebook marketing uitleg

Affiliate marketing via Facebook zonder problemen

Oké we moeten dus werken met een workaround om gebruik te kunnen maken van het zeer krachtige advertentieplatform van Facebook. Geen probleem, het is namelijk minder moeilijk dan het lijkt!

We gaan gebruik maken van een zogenaamde bridgepage. We kunnen bezoekers niet direct doorsturen naar de website van het bedrijf dat we promoten, dus we maken landingpage die er uiteindelijk voor moet gaan zorgen dat de bezoekers uiteindelijk alsnog terechtkomen op de website die je wilt promoten!

Klinkt dit ingewikkeld? Lees nog heel even verder, ik ga je namelijk stap voor stap uitleggen hoe je het werkt!

  1. Er is dus een bridgepage nodig. Ben je handig en kun je zelf een landingpage maken? Dan kun je hiermee beginnen, wil je het sneller geregeld hebben of vind je het maken van een landingpage lastig? Maak dan gebruik van Mailerlite!
  2. Maak je al gebruik van e-mailmarketing? We gaan namelijk bezoekers naar een landingpage sturen, deze landingpage gaan we gebruiken om e-mailadressen van bezoekers te verzamelen. Dit is ook een bijkomend voordeel, normaal gesproken kun je namelijk maar eenmalig een aanbod doen, maar wanneer je een e-mailadres hebt, kun je vaker aanbiedingen sturen en dus meer verdienen!
  3. Bang dat niemand zijn of haar e-mailadres invult? Geef een cadeautje weg in ruil voor het e-mailadres. Bezoekers houden van cadeautjes. Voorbeelden van cadeautjes kom ik zo dadelijk op terug!
  4. Om een aanbieding te kunnen sturen, maken we gebruik van e-mailmarketing software “een autoresponder”. Mits je natuurlijk alle e-mail met de hand wilt gaan sturen, maar dat lijkt me niet logisch. Mailerlite kan ook voor deze stap zeer goed van pas komen, en daarbij is het ook nog eens gratis tot 1000 subscribers!

landingpage voorbeeld

Het maximale uit affiliate marketing halen met Facebook ads

Hierboven heb ik de stappen genoemd die ik persoonlijk neem indien ik affiliate marketing campagnes wil promoten via Facebook ads. Met bovenstaande stappen heb ik veel successen weten te behalen in verschillende niches. Nu denk je vast, “ja leuk, dit is voor jou gesneden koek maar ik snap het nog niet helemaal”.

Uiteraard begrijp ik dat, maar wanneer ik er echt heel gedetailleerd op in zal gaan dan wordt het bericht EXTREEM lang! Maar goed, ik zal nog wat tips geven, zodat je alvast een mooie setup kunt maken. Hiervoor neem ik de bovenstaande stappen nog een keer door, met wat extra tips.

  1. Een bridgepage moet ervoor gaan zorgen dat bezoekers ook daadwerkelijk hun e-mailadres invullen. Om hiervoor te zorgen moet de gebruikerservaring goed zijn! Bezoekers houden van duidelijkheid, je hebt ze met een advertentie overgehaald om te klikken en nu is het erop of eronder.Wat vaak goed werkt met een bridgepage is dat je de bezoeker een duidelijke beschrijving geeft van wat hij/zij moet doen. Dus bijvoorbeeld: “vul je e-mailadres in en ontvang een gratis product”. Of: “vul je e-mailadres in, dan stuur ik je zoals beloofd door naar de aanbieding”.Het gevoel moet goed zijn en het aanbod moet goed zijn en aanlokkelijk. Eerder zal een bezoeker geen e-mailadres invullen. Maak ook meerdere versies van je bridgepage, dit wordt splittesting genoemd en kan je helpen om te bepalen welke bridgepage het beste werkt en de meeste conversie oplevert.
  2. Ik ga hier tegelijk wat dieper in op punt 2 en 4 van hierboven. Testen is alles en we gaan dus voor elke bridgepage een mailcampagne opzetten. Op deze manier kunnen we namelijk ook testen welke e-mail het beste werkt, om uiteindelijk je conversie te maximaliseren!Ik gebruik zelf altijd e-mailsoftware voor dit soort campagnes, deze kunnen namelijk goed geoptimaliseerd worden en kunnen automatisch e-mails sturen. Eigenlijk is het gebruik maken van speciale e-mailmarketingsoftware met deze strategie een echte must! Wanneer je hier niet echt bekend mee bent, dan zal ik eerst wat informatie proberen in te winnen. Dat kan via deze website en ook op veel andere marketing gerelateerde websites. Voordat je begint met een strategie als deze, moet je wel de basis achter e-mailmarketing kennen. Anders kunnen Facebook Ads een onaangename en dure leerschool worden!
  3. Een gratis cadeautje weggeven is altijd goed. Zolang ik al gebruik maak van e-mailmarketing, zolang werkt het weggeven van cadeautjes al. Zo’n cadeautje kan bestaan uit een gerelateerde video, een interessante infographic, een e-book of iets anders leuks!Zelf geen idee hoe je het moet maken? Dan kun je dit iemand anders laten doen, via Upwork kun je redelijk goedkoop verschillende freelancers vinden. Deze hanteren vaak ook nog een zeer gunstig tarief! Dit komt doordat deze freelancers vaak niet in Nederland zijn gevestigd.

MailerLite email marketing for small business

Conversie maximaliseren van je Facebook ads

Voordat ik dit bericht ga afsluiten, wil ik het nog wel even over conversie hebben. Dit doe ik om ervoor te zorgen dat je niet tegen valkuilen zult aanlopen, waar ik zelf en heel veel andere marketeers wel tegenaan zijn gelopen.

Facebook ads zijn relatief duur en daarom moet je er vanaf het begin alles aan doen om je ROI (Return on Investment) te optimaliseren. Ik gebruik (vooral bij affiliate marketing campagnes) een aantal vuistregels:

  1. De commissie per lead/sale moet hoog genoeg zijn om de kosten te drukken. Een voorbeeld: stel dat je 0,50ct per klik betaalt en per sale of lead krijg je €5. Dan moet je dus bij elke 10 kliks een sale/lead hebben om de kosten te drukken. En dat terwijl ik zelf altijd uitga van 100 klikken voor 1 sale! Je zou nu dus geld verliezen en €50 kwijt zijn voor een commissie van €5. In dit geval is het niet interessant om Facebook ads in te zetten.
  2. De website waar je bezoekers naartoe gaat sturen, moet jezelf ook aanspreken. Zou jij iets kopen op deze website, is het aanbod interessant en de prijs/kwaliteitsverhouding goed? Twijfel je? Doe het niet! Adverteren via Facebook (ik zeg het gewoon nog een keer) is te duur wanneer het niet werkt!
  3. Targeting is alles! Facebook heeft zeer krachtige tools die je helpen om advertenties aan de juiste doelgroep te laten zien. Doe daarom voordat je gaat adverteren voldoende onderzoek naar de doelgroep die je wilt targeten. Wat spreekt de doelgroep aan, wat zijn de interesses, leeftijden, geslacht, woonplaats en ga zo maar door. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Advertenties weergeven bij de juiste doelgroep kan en zal voor een betere ROI zorgen!
  4. Nu we het over de doelgroep hebben, moet je alles op deze doelgroep afstemmen. Dus van de advertentieteksten/plaatjes/video’s tot aan de content op je bridgepage! Je kunt namelijk wel de juiste doelgroep targeten, maar het zal niet werken wanneer je advertenties niet aanspreken.
  5. En last but not least, testen! Zodra je adverteert, ongeacht of dit nou voor affiliate marketing is of voor je eigen product. Je wilt natuurlijk altijd zoveel mogelijk terugverdienen op elke uitgegeven euro! De enige manier om dit te bereiken is door te testen! Ik had het eerder al over het opzetten van een splittest en dit kan ik niet genoeg herhalen. Met testen kom je tot resultaten!

Dit was het dan weer voor nu! Ik hoop dat ik je meer duidelijkheid hebt kunnen geven over het promoten van affiliate producten met behulp van Facebook. Het zal soms echt niet makkelijk zijn, maar wanneer je het onder de knie hebt kun je hier zeker heel leuk geld mee verdienen!

Binnenkort zal ik een cursus lanceren, die volledig gericht is op affiliate marketing. Neem regelmatig een kijkje op ricardoverboom.nl om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen!