Het effect van zakelijk bloggen

Laatste update op 29 maart 2021 door: Ricardo Verboom

Steeds vaker hoor ik ondernemers om mij heen over zakelijk bloggen. Veel ondernemers vragen zich af of het dan ook daadwerkelijk werkt en hoe het je business (online) kan versterken.

Daarom vond ik het tijd worden om maar weer eens in de pen te kruipen en hier een blogbericht over te maken!

Mijn ervaring met zakelijk bloggen

Elke dag begin ik mijn werkdag met een lekkere kop koffie. Vervolgens maak ik meestal een praatje met collega’s en duik ik achter de computer. Ik ben in dienst bij een bedrijf met verschillende webwinkels en een aantal showrooms.

Vooral voor de webwinkels is online vindbaarheid natuurlijk erg belangrijk. SEO staat hier natuurlijk centraal en zorgt ervoor dat alle webwinkels organisch netjes en goed gevonden worden.

Toch is mijn ervaring dat SEO in beweging moet blijven, net zoals dat eigenlijk elke website of webwinkel in beweging moet blijven. En dit is dan ook het punt waar veel bedrijven tegen aanlopen!

Stel je voor, je website/webwinkel is goed geoptimaliseerd voor SEO en trekt ook dagelijks behoorlijk wat bezoekers die ook nog eens business opleveren. Mooi! Maar dit wil je als bedrijf zijnde natuurlijk maar wat graag behouden! Gelukkig kan zakelijk bloggen hier goed bij helpen!

Verschillende manieren van zakelijk bloggen

Zelf maak ik gebruik van twee manieren om zakelijk te bloggen en ik zie dat meer bedrijven exact dezelfde manieren gebruiken. Uiteraard zouden ze dit niet doen als het niet zou werken. Bloggen doe ik zelf op twee manieren. De ene manier is voor interne linkbuilding en de tweede manier is voor het binnenhalen van nieuwe klanten.

Om eerlijk te zijn zet ik het bloggen zakelijk vooral in om een website of webwinkel in beweging te houden. Dit heeft verschillende voordelen:

  • Elke goed geoptimaliseerde blog geeft de mogelijkheid om hoog in de zoekmachines te komen en dus bezoekers naar een website toe te trekken.
  • Je kunt andere pagina’s en blogs versterken door interne linkbuilding toe te passen.
  • Zoekmachines zien dat een website actief is en vinden actieve websites waardevoller omdat ze weten dat er een actief bedrijf achter zit.
  • Zelfs wanneer een bezoeker niets koopt, heeft hij of zij wel kennisgemaakt met je bedrijf. Zakelijk bloggen is dus ook goed voor de branding!
  • Een salesfunnel kan worden opgestart in elk blogbericht.

Wat werkt goed en wat werkt minder goed bij een zakelijke blog

Natuurlijk heeft elk bedrijf een andere aanpak nodig en dit zorgt voor een bepaalde uniekheid. Uniekheid is niet alleen iets waar bezoekers van houden, maar ook zoekmachines! Met andere woorden, zorg voor content die aanspreekt, informatief is en boeiend om te lezen.

Maar goed, om even terug te komen op wat goed en minder goed werkt voor een zakelijke blog, ga ik er toch weer wat voorbeelden uit de praktijk bij pakken.

Wat werkt goed:

Met zakelijk bloggen kun je goed de content op een website up-to-date houden. Dit heeft als voordeel dat zoekmachines zien dat een website actief is, maar hetzelfde geldt voor potentiele klanten! Voor mijn werk zet ik het bloggen vaak in om de websites up-to-date te houden en voor interne linkbuilding (linken naar pagina’s waar wij producten verkopen, zodat deze sterker worden).

Natuurlijk wordt er gewerkt met een strategie, waar SEO centraal staat maar er wordt wel geschreven voor de bezoekers en niet voor zoekmachines. Ik merk bijvoorbeeld dat veel bezoekers vragen hebben over de prijzen en dat terwijl deze heel duidelijk op de website staan. Daarom schreef ik laatst een blog over de prijzen en hoe deze tot stand komen. Klanten gaan vervolgens de prijzen vergelijken met andere aanbieders en kwamen er al snel achter dat wij de voordeligste aanbieder zijn. Het resultaat; “SALES!”.

Toch zet ik het bloggen vooral in om meer bezoekers naar een website te krijgen en om met behulp van interne linkbuilding, andere pagina’s sterker te maken. Voor mij werkt dit al jaren erg goed, ongeacht de branche!

Wat werkt niet:

Ik kom zo nu en dan blogs tegen, die niet de informatie bevatten waar ik naar op zoek ben en die direct overgaan op sales! Dit vind ik een verkeerde opzet, hoewel ik weet dat je echt wel vanuit een blog een product kan verkopen. Toch weet ik uit ervaring en door verschillende onderzoeken ook dat een bezoeker opgewarmd moet worden, voordat deze iets zal kopen.

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk wil je online jouw product of dienst verkopen, maar het gaat om de manier waarop je dat doet of het succesvol wordt of een flop! Salesgerichte blogs werken niet goed en een informatieve blog maakt meer kans (wanneer de bezoeker opgewarmd wordt).

Meer sales vanuit een zakelijke blog

Natuurlijk begrijp ik dat je niet op dit blogbericht uit bent gekomen om te ontdekken wat niet werkt. Daarom zal ik een strategie met je doornemen, die voor mij meermaals goed heeft gewerkt. Deze strategie kom je trouwens vaker tegen op ricardoverboom.nl, in verschillende varianten. Het is dan ook een strategie die ik nog steeds en vooral vaak gebruik!

Hoe werkt het:

Alles begint bij een zoekwoord onderzoek. Je kunt namelijk over van alles bloggen, maar als er niet op gezocht wordt, kom je nog geen steek verder!

Vervolgens schrijf je een blog van hoge kwaliteit, waarin je zo diep mogelijk ingaat op het onderwerp. Je probeert eigenlijk een soort Wikipedia pagina te creëren. En let ook vooral op de kwaliteit! Je beantwoordt zoveel mogelijk vragen die een bezoeker over dit onderwerp kan stellen. Hebben deze vragen een raakvlak met het product of de dienst die je verkoopt? BINGO, dan kan deze strategie ook voor jouw bedrijf werken!

Call To Action

Blogbericht van topkwaliteit geschreven? Dan wordt het nu tijd voor een scherpe Call To Action. Met behulp van een Call To Action, ga je proberen om een bezoeker op je maillijst te krijgen. Lukt dit? Dan kun je naar een sale toe gaan werken!

landingpage voorbeeld

Een Call To Action in vogelvlucht…..

Een Call To Action is een opvallende tekst of een opvallend blok, waar je een bezoeker vraagt om een actie uit te voeren. Het doel van die actie is het verkrijgen van een e-mailadres. Deze geven bezoekers niet gauw weg en om ze toch over de streep te trekken, wordt vaak een cadeautje weggegeven. Dit kan een e-book zijn of een korting op een product of zélfs een vrijblijvende offerte.

Wanneer een bezoeker zijn of haar e-mailadres invoert, kan deze worden toegevoegd aan de salesfunnel en dit vergroot de kans op sales!

Het beste is om hier software voor te gebruiken. Ik gebruik persoonlijk vooral Mailerlite voor e-mailmarketing. Dit is een SaaS softwarepakket dat zelfs gratis gebruikt kan worden! Op ricardoverboom.nl vind je meer berichten over funnels.

Ook wordt er naast een Call To Action vaak gebruik gemaakt van een landingpage. Zelf een landingpage maken? Leer er alles over op ricardoverboom.nl.

Een onderwerp vinden om over te bloggen

Ik wilde eigenlijk dit blogbericht gaan afronden, maar er schoot mij nog even te binnen, dat het vinden van een onderwerp soms lastig kan zijn. Zelf maak ik dit ook weleens mee en deze uitdaging speelt vaak op, wanneer er al behoorlijk wat blogs zijn geschreven.

Daarom is dit ook voor veel bedrijven een breakpoint! Met andere woorden, de weg naar succes of naar radiostilte! Wanneer je geen onderwerp kunt bedenken, zijn er drie mogelijkheden.

  1. Je schrijft niets, omdat je niets kunt verzinnen. Geloof me, soms lijkt dit de beste optie omdat je vooral een bericht van hoge kwaliteit wilt maken. Vergeet alleen niet, dat je website niet ververst wordt met nieuwe content en dit merken zoekmachines ook!
  2. Maak gebruik van Google Search Console! Hier kun je namelijk zoektermen vinden die potentiele bezoekers kunnen gebruiken om jouw website te vinden! Hier kun je onderwerpen tegenkomen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Google op Search Console, selecteer jouw website en klik op “Performance”. Scroll nu naar beneden en dan zie je “Queries” staan. Hier vind je zoekopdrachten die worden gebruikt, waarvan Google denkt dat deze iets met jouw website te maken hebben. Nog geen Search Console account? Maak deze dan snel aan!
  3. Bekijk wat de concurrent doet! Weet je al wie jouw concurrenten zijn? Neem dan een kijkje op hun website. Hebben ze een blog? Bekijk dan eens over welke onderwerpen zij schrijven en probeer de berichten nog beter te maken. Grote kans dat je na een tijdje ook nog eens hoger in de zoekresultaten komt te staan dan de concurrent!

Premium tip van ricardoverboom.nl

Ontdek hoe leuk bloggen voor je bedrijf kan zijn! Wat ik persoonlijk het leukste vind aan bloggen is dat je werkelijk alles kunt schrijven wat jij wilt! Een blog hoeft dan ook niet altijd informatief te zijn, maar mag ook best eens worden voorzien van luchtige content.

Om een paar voorbeelden te geven, kun je bijvoorbeeld ook een keer bloggen over een evenement of een nieuwe dienst die je als bedrijf aanbiedt. Ga je verhuizen naar een nieuwe locatie of open je een nieuwe vestiging? Prima materiaal voor een blog! En ga zo maar door! The sky is bij bloggen werkelijk the limit en bezoekers (vooral vaste bezoekers) kunnen dit soort content vaak goed waarderen en dat is waar het om draait!