Lokale SEO zorgt voor meer klanten

Laatste update op 9 september 2020 door: Ricardo Verboom

De meeste ondernemers herkennen zich er wel in, de groei van het bedrijf inzetten, maar hoe doe je dat? Wellicht heb je weleens van Lokale SEO gehoord en dit is dan ook gelijk het antwoord!

In dit blogbericht ga ik het hebben over Lokale SEO, zodat je op een slimme manier meer potentiële klanten kunt bereiken voor je bedrijf en dan ook nog eens zo voordelig mogelijk! Klinkt dat als muziek in de oren? Lees dan verder!

SEO en Lokale SEO

Je hebt SEO (Search Engine Optimization) en je hebt Lokale SEO. Deze twee worden nog weleens door elkaar gehaald, maar het is wel belangrijk om het verschil te weten.

Hoe zit het

SEO

Bij SEO (Search Engine Optimization, in het Engels) en zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Optimaliseer je een website om nationaal of zelfs internationaal gevonden te worden.

Lokale SEO

Met Lokale SEO, optimaliseer je een website om lokaal gevonden te worden. Voor bedrijven die zich richten op de lokale markt is Lokale SEO een ideale manier om meer potentiële klanten te bereiken. Het inzetten ervan is doeltreffend, zeer gericht  en op meerdere manieren toe te passen.

Hoe werkt SEO

Lokale SEO is heel breed in te zetten en toe te passen, maar welke techniek je ook gebruikt, het uiteindelijke doel is om een lokale doelgroep te bereiken. Er zijn dan ook verschillende tools om dit te doen, deze tools zal ik in andere blogberichten uitlichten.

Lokale SEO bestaat nog maar een aantal jaren, vanaf het moment dat Google zich meer ging richten op lokaal zoeken. Vroeger kon je zoeken op “Groenteboer Rotterdam” en verscheen er bijvoorbeeld een groenteboer uit Groningen in de resultaten. Natuurlijk heb je hier niet veel aan als je in Rotterdam bent/woont.

Voor Google staat de gebruikerservaring centraal en hierdoor hebben ze de algoritmes uiteindelijk aangepast, om ervoor te zorgen dat wanneer je een lokaal bedrijf zoekt, je dus ook alleen lokale bedrijven ziet.

Hoe speel je als bedrijf in op Lokale SEO

Als bedrijf zijnde kun je hier natuurlijk goed op inspelen. Toch merk ik dat zelfs in 2020 veel bedrijven er nog steeds geen optimaal gebruik van maken. Hier liggen natuurlijk kansen, om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrentie!

Klinkt het ingewikkeld? Dat is het niet en je kunt hier zelfs als bedrijf zijnde al heel makkelijk en laagdrempelig op inspelen! Het enige dat je moet hebben is een website, een beetje geduld en je moet met een tekstverwerker kunnen omgaan. It’s that simple!

Een simpele geoptimaliseerde pagina kan al uitkomst bieden!

Veel bedrijven denken dat gelijk de hele website op de schop moet en wanneer je nog helemaal niets aan lokale SEO gedaan hebt, kan dit voor de langere termijn een goed idee zijn, maar het hoeft niet direct! Één simpele landingpage kan je namelijk lokaal al behoorlijk op weg helpen!

In een paar stappen naar een geoptimaliseerde lokale SEO pagina

  1. Maak een plan en beschrijf in dit plan met wat voor een zoekterm jouw bedrijf gevonden moet worden en door wie. Denk ook goed na over wat je wilt bereiken (heeft je bedrijf meer naamsbekendheid nodig, wil je dat mensen contact met je opnemen, wil je offerteaanvragen) ga zo maar door, bijna alles is mogelijk!
  2. Schrijf content voor een pagina die hiervoor gebruikt gaat worden. De content moet doelgericht zijn, (wil je meer naamsbekendheid, stel je bedrijf dan voor, moeten mensen contact opnemen, laat dan een telefoonnummer achter, dient de pagina voor offerteaanvragen, zorg dan dat bezoekers een aanvraag kunnen indienen enzovoort!
  3. Zorg ervoor dat de bedrijfsnaam een aantal keren voorkomt in de content en zorg ervoor dat de plaats waar het bedrijf gevestigd is ook een aantal keren voorkomt.
  4. Schrijf een Meta Title en Meta Description en zorg dat deze je bezoekers uitnodigen om er ook daadwerkelijk op te klikken.
  5. Wees creatief, heb je een mooie aanbieding? Laat deze dan zien!
  6. Voeg eventueel wat plaatjes/videomateriaal toe, waarmee je het bedrijf presenteert.

lokale seo uitleg

Staat je pagina online? Verwacht dan niet dat je binnen twee dagen al resultaten zult zien. Met lokale SEO is het namelijk zo, dat Google en andere zoekmachines eerst een nieuwe pagina moeten oppikken om hem vervolgens te indexeren. Dit heeft tijd nodig, omdat zoekmachines miljoenen pagina’s per dag moeten indexeren.

Eenmaal geïndexeerd? Dan zal je pagina, indien de kwaliteit goed en relevant genoeg is snel in de zoekresultaten naar voren moeten komen!

Het seo proces versnellen (deze manier is niet gratis en iets ingewikkelder)

Wil je zo snel mogelijk resultaat, dan kun je er altijd voor kiezen om je nieuwe pagina een klein zetje te geven. Hier komt adverteren om de hoek kijken.

Google Ads biedt verschillende mogelijkheden en hierdoor kun je voor vrijwel elk doel een geschikte manier vinden! Let er wel op, dit vereist enige kennis. Daarnaast kost het geld en dan is het zonde wanneer een advertentie uiteindelijk niets oplevert!

Met Google Ads kun je alle kanten op en je kunt het op diverse manieren inzetten en op diverse manieren mensen targetten. Ik heb hier een heel mooi voorbeeld voor, die ik van Google zelf kreeg tijdens een Google Ads cursus.

“Stel je voor, je hebt een fietsenwinkel. Iemand komt in de stad aan bij zijn/haar fiets en treft een lekke band en pakt vervolgens zijn/haar telefoon en zoekt op “Fietsenmaker Rotterdam”. Bovenaan de zoekresultaten ziet hij/zij een advertentie met “Fietsenwinkel Piet – Snelle Fietsreparaties Rotterdam”, met daarnaast een telefoon-icoon om gelijk te kunnen bellen. Hij/zij wil die band snel laten repareren en belt met Fietsenwinkel Piet, of klikt op de link en komt op de pagina terecht.”

lokale seo google ads

Inspelen op behoeften met behulp van advertenties

De kans is heel groot, dat deze advertentie direct iets zal gaan opleveren! We spreken hier van een targeted advertentie en met de kennis van vooral Google en de tools die deze zoekmachine biedt is het zelfs mogelijk om bijvoorbeeld een advertentie uitsluitend te tonen aan mensen die zich in een straal van 1km van de winkel bevinden en alleen op openingstijden.

Nogmaals, deze manier kost geld en is niet makkelijk om toe te passen. Het is alleen wel mogelijk en er is online ontzettend veel informatie te vinden over hoe je dit goed en succesvol kunt toepassen.

Na het lezen van dit bericht, hoop ik dat je wat meer op de hoogte zult zijn van de mogelijkheden rondom Lokale SEO. Ik daag je uit om er dan ook zeker iets mee te doen! Vind je het toch nog lastig, of weet je niet waar je moet beginnen? Dan staan mijn team en ik voor je klaar!

 

 

 

Wanneer je iets zoekt in een zoekmachine, dan zie je altijd titels staan boven de stukjes tekst. Om deze titel aan te passen naar iets dat jij wilt, gebruikt je de Meta Title. Bij systemen als WordPress heb je een plugin genaamd Yoast SEO, die je deze heel makkelijk laat invullen.

Wanneer je iets zoekt in een zoekmachine, dan zie je titels, gevolgd door een beschrijving. Deze beschrijving wordt ook wel Meta Description genoemd. Met een Meta Description, kun je zelf bepalen wat er in dit stukje tekst moet komen te staan.

Bij systemen zoals Wordpress, kun je gebruik maken van plugins zoals Yoast SEO, die je heel makkelijk een Meta Description laten aanpassen.

Wanneer je iets zoekt in een zoekmachine, dan zie je altijd titels staan boven de stukjes tekst. Om deze titel aan te passen naar iets dat jij wilt, gebruikt je de Meta Title. Bij systemen als WordPress heb je een plugin genaamd Yoast SEO, die je deze heel makkelijk laat invullen.

Wanneer je iets zoekt in een zoekmachine, dan zie je titels, gevolgd door een beschrijving. Deze beschrijving wordt ook wel Meta Description genoemd. Met een Meta Description, kun je zelf bepalen wat er in dit stukje tekst moet komen te staan.

Bij systemen zoals Wordpress, kun je gebruik maken van plugins zoals Yoast SEO, die je heel makkelijk een Meta Description laten aanpassen.