fbpx

Personeel werven op een originele manier

Laatste update op 13 februari 2024 door: Ricardo Verboom

Ben jij op zoek naar nieuw personeel en heb je moeite om personeel te vinden? Lees dan vooral verder, want in dit bericht geef ik tips om in 2020 personeel te werven op een originele manier.

First things first, het internet wordt voor veel bedrijven steeds belangrijker. Het internet is niet meer weg te denken en steeds meer bedrijven spelen er dan ook op in, wat veel voordelen met zich meebrengt. Maar hoe zetten bedrijven het internet in, voor het werven van personeel?

Op de websites van bedrijven vind je vaak wel openstaande vacatures en dit kan goed werken. Vooral wanneer iemand specifiek op zoek is naar een vacature bij een specifiek bedrijf, maar hoe vaak gebeurt dit?

In de praktijk komen er vaak wel een aantal reacties op vacatures die op websites van bedrijven staan, maar meestal niet snel genoeg of te weinig. Tijd om hier een goede oplossing voor te vinden!

Personeel werven met behulp van marketing

Een tijdje geleden vroeg een bedrijf of ik een manier wist om sneller goed personeel te werven. Nou heb ik zelf nog nooit iets met werving en selectie gedaan, dus was het best wel lastig om hier een goed antwoord op te geven.

Uiteindelijk heb ik ze gevraagd om de oplossing in marketing te gaan zoeken. En dan met name in online marketing. Ik gaf aan dat ik eerder bedrijven had gezien, die gebruik maakten van social media om nieuw personeel te werven. Dit is natuurlijk echt een manier die bij deze tijd past en bij mij!

Uiteindelijk om mijn idee wat kracht bij te zetten, ben ik op zoek gegaan naar enkele voorbeelden van bedrijven die actief waren op social media om nieuw personeel te werven. En ik liet het bedrijf een aantal campagnes zien.

Waarom trekt deze manier mij aan? Met social media kun je snel en zeer gericht een specifieke doelgroep bereiken. Dit kan ingezet worden voor verschillende doeleinden, maar natuurlijk ook voor werving en selectie.

Wat vond het bedrijf van mijn idee? Het bedrijf werd meteen enthousiast, maar stelde direct weer een vraag. “Hoe moeten wij dit doen?” En precies die vraag, is de reden van dit blogbericht.

personeel werven

Personeel werven op een originele en leuke manier

Ik geef je zo dadelijk een aantal tips, waarvan ik denk dat die kunnen helpen om op een originele manier personeel te werven en die helemaal mee gaan met de tijd.

Werk aan een solide bedrijfsprofiel, dat ook potentiële nieuwe werknemers aantrekt

Oké toegegeven, dit klinkt makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Maar er zijn verschillende leuke manieren om dit te doen en reken maar dat content hier King is! Laat mensen online het bedrijf zien, deel af en toe een foto of een filmpje en laat zien hoe het er bij het bedrijf aan toe gaat.

Probeer personeel hier ook bij te betrekken, maak je een filmpje? Betrek hier dan het personeel bij, stel vragen als “waarom werk je graag bij (bedrijf)”, “wat vind je zo leuk aan het werk”, “wat zijn nou de pluspunten van het bedrijf”. En ga zo maar door, wees creatief!

Social media marketing voor de lange termijn

Met het punt hierboven doel ik vooral op een strategie voor de lange termijn. Er is veel content voor nodig en aardig wat tijd om het effect te kunnen zien. Toch is het een strategie die voor de lange termijn goed kan werken.

Wederom, content is king en dit gezegde is er niet voor niets. Met leuke content geef je mensen een kijkje binnen jouw bedrijf, dit kan ervoor zorgen dat ook potentieel nieuw personeel betrokken en geïnteresseerd raakt in “dat leuke bedrijf”.

Wat voor content doet het over het algemeen goed?  

Mensen zijn visueel ingesteld en dus werken afbeeldingen en video’s erg goed. Op social media zijn mensen snel afgeleid, omdat er veel informatie voorbij blijft komen, dat allemaal verwerkt moet worden.

Om op te vallen moet je met originele content komen. Om een voorbeeld te geven pak ik er een transportbedrijf bij. Ik kwam laatst een bericht tegen van een transportbedrijf, dat op zoek was naar nieuwe chauffeurs. Er kwam een bericht voorbij met een filmpje met 1 van de vrachtwagens van dit bedrijf, met de vraag: “wat is jouw favoriete vrachtwagenmerk?”.

Ik reageerde op dit bericht en kreeg een uitnodiging om de pagina leuk te vinden. Omdat ik veel interesse heb in de transportsector, heb ik deze uitnodiging geaccepteerd. Het bedrijf deelde vervolgens om de 3 dagen een leuk bericht, de ene keer dat er een nieuwe vrachtwagen was aangeschaft en de andere keer een werknemer die in het zonnetje werd gezet omdat hij 12,5 jaar in dienst was.

Ik raakte geïnteresseerd in dit bedrijf en door de herhaling, zou ik dit bedrijf ook niet snel vergeten. Dit is een marketingbenadering die ik zelf ook zou kunnen toepassen.

Social media marketing voor de korte termijn

Oké, eerlijk is eerlijk je wilt als bedrijf zijnde natuurlijk een snel resultaat. Je bent ten slotte nu op zoek naar nieuw personeel en wilt er zo snel mogelijk werk van maken. Zo was dit ook voor het bedrijf dat mij de vraag stelde.

Voor een resultaat op de korte termijn kom ik ook weer bij social media uit. Je kunt namelijk gebruik maken van advertenties en op deze manier heel snel mensen bereiken. Het mooiste van alles, is dat je heel gericht kunt targetten, waardoor jouw bericht direct bij de juiste doelgroep terechtkomt.

Met adverteren kun je heel snel een resultaat behalen, alleen moet je wel weten waar je mee bezig bent. Zoals eerder al genoemd, is content king. Maak dus een mooi filmpje, of gebruik mooie plaatjes om de interesse van jouw doelgroep op te wekken. Vervolgens kun je een advertentie samenstellen.

Doelgroep

Je moet ervoor zorgen dat jouw advertentie bij de juiste doelgroep terechtkomt, maar hoe doe je dit? Kijk eens binnen het bedrijf naar de mensen die er al werken. Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen, wat doen ze graag, hoe praten ze en ga zo maar door.

Verzamel dit soort informatie en stel een profiel samen, maar probeer deze informatie ook mee te nemen in je advertentie. Op deze manier maak je namelijk een advertentie die je doelgroep zal aanspreken, een kun je hem adverteren aan de juiste doelgroep.

Je kunt zeer doelgericht te werk gaan met advertenties. In een straal van hoeveel kilometer moet nieuw personeel bijvoorbeeld wonen of in welke leeftijdscategorie ben je op zoek naar personeel.

De voordelen van zelf personeel werven

Ik heb zojuist een aantal tips gegeven over het werven van personeel op een leuke en originele manier, die ook bij deze tijd past, maar naast deze tips wil ik het ook nog hebben over de voordelen van zelf personeel werven.

Wanneer je zelf de werving van personeel doet, brengt dit een paar mooie voordelen met zich mee. Ik weet dat het een hoop tijd en moeite kan kosten en dat kan nadelig zijn, maar er zijn ook een paar mooie voordelen. Hieronder een opsomming:

  • Geen tussenkomst van uitzendbureau’s en detacheringsbureau’s, dit kan bedrijven jaarlijks enkele tienduizenden euro’s opleveren.
  • Je weet als bedrijf zijnde precies naar wat voor mensen je op zoek bent en kan hier doelgericht naar zoeken.
  • Of je nu kiest voor de lange termijn, of korte termijn, je bedrijf zal onder de aandacht worden gebracht bij een groter publiek.
  • Het kan zelfs klanten opleveren.

Het werven van nieuw personeel uitbesteden

Naast de vraag van het bedrijf waarover ik het eerder al had, of ik een manier wist om sneller personeel te werven, vroeg dit bedrijf ook of zij het aan mij konden uitbesteden. Hier moest ik wel even goed over nadenken, omdat ik nooit eerder iets met werving en selectie had gedaan, maar dat maakte het ook wel weer een leuke uitdaging!

Natuurlijk ben ik de uitdaging aangegaan en ontwikkelde ik een strategie die het bedrijf verder moest helpen met het werven van personeel. Ik ging op deze manier te werk:

  • Ik onderzocht samen met het bedrijf wat de ideale werknemer zou kunnen zijn en stelde een doelgroep op om deze te bereiken
  • Vervolgens werden er twee professionele bedrijfsfilmpjes gemaakt, 1 voor de advertenties, 1 voorop de landingpage
  • De doelgroep was voornamelijk actief op Facebook en daarom koos ik voor Facebook advertenties
  • Er werd een landingpage gemaakt, waar met 3 simpele vragen werd uitgedokterd of de geïnteresseerde paste binnen de criteria die het bedrijf had opgegeven
  • Vervolgens werd er gevraagd om een telefoonnummer, zodat het bedrijf contact kon opnemen.
  • Werd de pagina weggeklikt, maar was de bezoeker wel door alle stappen gegaan, dan werd retargeting ingezet.

Mijn manier van aanpak had niet per direct succes, maar na geleidelijk aan bovengenoemde strategie te finetunen begon het bedrijf resultaat te merken.

Het uiteindelijke resultaat: 

Bedrijf had voldoende personeel, dan ging het “systeem” uit. Had het bedrijf weer personeel nodig, dan ging het “systeem” weer aan. Volgens het bedrijf had dit systeem verschillende voordelen, zo werd er uiteindelijk bijvoorbeeld bespaard op kosten aan uitzendbureau’s en detacheringsbureau’s en kon het bedrijf gemakkelijk nieuw personeel filteren.

Door dat filteren, werd het mogelijk om mensen die voldeden aan een bepaald profiel uit te nodigen voor een gesprek. Hiermee scheelde het ook tijd voor sollicitatiegesprekken die gevoerd moesten worden.